Jak poprawnie siedzieć przy biurku?

Do naszego Centrum Medycznego regularnie zgłaszają się pacjenci, którzy narzekają na ból kręgosłupa, szyi, karku czy barków spowodowany pracą przy biurku. W dzisiejszych czasach to niestety coraz powszechniejszy problem, przed którym na pozór ciężko się uchronić. Całe szczęście istnieje kilka sposobów na to, by uchronić się przed bolesnymi schorzeniami i zadbać o bezpieczeństwo kręgosłupa.

Skąd ten ból?

W pierwszej kolejności zastanówmy się, dlaczego praca przy biurku bywa tak uciążliwa. Jak to możliwe, że siedzenie może sprawiać ból? Cóż, ogromne znaczenie ma to, jak siedzimy, ale do tego dojdziemy za chwilę. Sednem problemu jest natomiast fakt, że praca przy komputerze to tzw. wysiłek statyczny. W przeciwieństwie do pracy fizycznej, długotrwałe siedzenie przed monitorem nie daje mięśniom szansy na to, by się rozluźniły. Do napiętych mięśni napływa mniej krwi, a Twoje ciało stopniowo zaczyna się buntować. Najczęściej szczególnie cierpią na tym mięśnie stabilizujące kręgosłupa, mięśnie barków i mięśnie karku. Brzmi znajomo? Czytaj dalej, aby dowiedzieć się, jak ulżyć sobie w bólu.

Zasady prawidłowego siedzenia przed komputerem

Jeżeli chcesz upewnić się, że podczas pracy przy biurku nie wyrządzisz sobie krzywdy, pamiętaj, by przestrzegać kilku kluczowych zasad. Najważniejsza z nich jest banalna: nie wyginaj się! To bardziej niż pewne, że Twoje ciało zacznie odmawiać Ci posłuszeństwa, jeśli będziesz notorycznie pochylać czy skręcać głowę lub tułów.

Niezwykle ważne jest ponadto, jak zorganizujesz sobie stanowisko pracy. Bez dwóch zdań warto zainwestować w ergonomiczne krzesło, które pozwoli Ci wyregulować wysokość i kąt odchylenia oparcia i wysokość podłokietników. Niektórzy z naszych pacjentów decydują się na tę inwestycję dopiero w momencie krytycznego natężenia bólu – nie popełnij tego samego błędu!

Kolejną istotną kwestią jest odpowiednie ustawienie monitora. Jego odległość od Twoich oczu powinna wynosić od 40 do 75 cm, a sam monitor powinien być ustawiony dokładnie na wprost Twoich oczu (górna krawędź niech znajduje się kilka centymetrów powyżej linii wzroku). W ten sposób unikniesz ryzykownego pochylania głowy w dół lub zadzierania jej do góry.

Nie bez znaczenia jest także kwestia biurka i klawiatury, której używasz. Dobrze, jeżeli blat biurka znajduje się na wysokości Twoich łokci, a  klawiatura jest ustawiona ok. 10-15 cm od krawędzi biurka, tak by znalazło się miejsce na nadgarstki.

Zrób sobie przerwę

Pozycja, którą przyjmujesz, pracując przy komputerze niestety zawsze będzie dla Twojego ciała nienaturalna. Właśnie dlatego, nawet jeżeli dbasz o ergonomię pracy, zachęcamy Cię, byś po każdej przepracowanej godzinie zrobił sobie choć 5 minut przerwy. Wstań z krzesła, przejdź się do drugiego pokoju, a najlepiej wykonaj kilka ćwiczeń, które pomogą Twoim mięśniom się rozluźnić. To właśnie brak ruchu prowadzi często do katastrofy!

Dlaczego warto dbać o postawę?

Największą motywację do dbania o prawidłową postawę i organizację pracy powinna dla Ciebie stanowić świadomość zagrożeń wynikających z zaniedbywania tych kwestii. Najbardziej oczywistą konsekwencją jest uciążliwy ból – najczęściej jest to ból szyi, karku, barków i odcinka lędźwiowego kręgosłupa. Jeżeli pomimo takich objawów nie zrobisz nic, by zadbać o to, w jaki sposób siedzisz przy biurku, z czasem możesz nabawić się dokuczliwych stanów zapalnych i zwyrodnieniowych, które często wymagają długotrwałej terapii. Warto pamiętać o tym także w innych codziennych sytuacjach, ograniczając między innymi częste wpatrywanie się w ekran smartfona z pochyloną głową. Być może nie zdajesz sobie z tego sprawy, ale w takiej pozycji obciążasz odcinek szyjny kręgosłupa aż pięć razy bardziej niż w przypadku patrzenia na wprost. Już dziś zadbaj zatem o swoją postawę i uniknij niepotrzebnego bólu. Twoje ciało będzie Ci za to wdzięczne!

 

Autor porad: mgr Monika Blaut